Range Rover vs Panda 4×4

In “the fifth gear” neemt een Range Rover (S3) het op tegen een Fiat Panda 4×4 Cross. Een oneerlijke wedstrijd zou je denken, maar het kleine gele 4×4 autootje weert zich kranig en blijkt heel capabel in het terrein. Nieuwsgierig wie wie verslaat? Check het onderstaande fragment;

Hier het filmpje:
[wedstrijdje op youtube]

Modder uit een pakje, uhm busje

Stel je hebt een hele dure 4×4 gekocht, als stoere vent/vrouw paradeer je door de stad of door je bosrijk dorp met je SUV, maar krijgt wat lacherige blikken? Laat zien dat je de auto ook echt gebruikt waar hij voor gemaakt is!! Zoals met kerst iedereen sneeuw op de ramen spuit uit een busje kan je nu ook modder uit een busje op je SUV spuiten…

Volgens autoblog;

Je vindt een SUV toch wel dik maar rijdt eigenlijk alleen op de snelweg of in de stad? Die asobak heeft dus nog nooit last gehad van een beetje vuiligheid? Geen nood want er is nu modder uit een flesje…
Gegarandeerd een commercieel succes! lees verder….

Zie de lacherige blikken veranderen in bewonderende exemplaren.

Als je het mij vraagt… heel triest…

Sclayn, het einde

Op terreinrijden.nl is een stukje gepost over het terrein Sclayn in België;

Het terrein in Sclayn is per oktober 2006 gesloten. Volgens de site van Sclayn zal het terrein ook in 2007 niet heropenen. Door diverse vernielingen, onbetaalde rekeningen en andere misstanden was de beheerder het al aardig zat en blijkbaar is er recent een groep gaan rijden op het achterste deel (achter de camping) en daar dan op de buurman zijn veld terecht gekomen, daar de clown uitgehangen en die mensen de politie opgebeld, alle toelatingen en vergunningen geschorst. Er worden dus geen 4×4’s meer toe te laten op het terrein! Lees er meer over op www.leonard.be/page2.htm en op forum.belgium4x4.be/showthread.php?t=25379.

Erg zonde, want Sclayn was altijd een prachtige plek om te overnachten en rond te spelen met je auto, mits je je aan de weinige regels hield. Misschien kloppen de bovenstaande linkjes niet, maar je kan ook hier kijken; www.lroc.be/phpbb2/viewtopic.php?t=17045 Maar je moet er wel even voor registreren.

De prikkerspagina over Sclayn.

De groene code

Mensen die terreinrijden komen nog wel eens op plekken waar je twijfelt of je mag rijden… Daarvoor is een code opgesteld als een soort etiquette. Om hem voor mezelf te bewaren post ik hem hier even;

De Groene Code is verdeeld in de volgende onderdelen

Samenvatting

Groene Code op afgesloten terreinen
Groene Code op onverharde wegen
Consequenties van de Groene Code

Algemeen

Een van de voordelen van het bezit van een 4×4-voertuig is dat men de mogelijkheid heeft om op plekken te komen, die voor andere mensen moeilijk te bereiken zijn. Als men dit ook in de toekomst wil blijven doen, zal men zich dienen te realiseren dat dit uitsluitend haalbaar is indien men zich bewust is van het feit dat er zo voorzichtig mogelijk moet worden omgegaan met natuur en millieu. Dit kunnen wij (mede) bereiken door ons als 4×4-rijders STRAK aan een aantal regels te houden en anderen, die deze regels niet respecteren, of aan wie deze regels nog niet bekend zijn, hierop te attenderen. Gezien het feit dat in de voorgaande jaren de beschikbaarheid van 4×4-terreinen, of mogelijkheden tot het beoefenen van de 4×4-sport alleen maar zijn afgenomen, kan alleen een STRAKKE naleving van de regels van de GROENE CODE hierin verandering brengen !!!

Wat velen zich niet realiseren is dat het 4×4 rijden een recht is, waar we erg zuinig op moeten zijn. Als wij onze 4×4-activiteiten niet bewust onderbouwen, ondergraven wij daarmee de 4×4-mogelijkheden voor de toekomst. De FNTC heeft zich onder andere tot doel gesteld het imago van de 4×4-sport te verbeteren en door het promoten van de GROENE CODE wil men gemeentes en provincies ervan overtuigen, dat het intrekken en weigeren van vergunningen met betrekking tot plaatsen waar de 4×4-sport kan worden beoefend, vaak niet terecht zijn geweest. Ook streeft men ernaar om (permanente) toestemming te verkrijgen voor nieuwe terreinen, waarbij het gebruik door de FNTC zal worden gecoà¶rdineerd.

Groene Code op afgesloten terrein

Volg altijd de aanwijzingen van de organisatie op
Rijd rustig en beheerst
Volg de aangegeven route
Ben je genoodzaakt een omleiding te volgen, vermijd de begroeide gedeelten
Veroorzaak geen onnodig lawaai
Laat geen rommel achter
Veroorzaak geen hinder voor andere bezoekers
Zorg voor een olie- en vetvrije terreinwagen
Zorg bij reparaties te velde voor een vloeistofdichte ondergrond
Zorg bij het verlaten van het terrein dat de verlichting en nummerplaat voldoen aan de wettelijke verkeerseisen
Zorg er voor dat uw banden geen overlast bezorgen aan het overige wegverkeer

Groene Code op onverharde wegen

Ga alleen daar rijden waar dit is toegestaan. Maak uitsluitend gebruik van bestaande routes. Belangrijk is je vooraf te oriënteren (via landkaarten en/of informatie) op routes waar het (4×4) rijden toegestaan en mogelijk is. Wijk niet af van bestaande routes en ga beslist geen eigen routes creëren door van de bestaande routes af te gaan. Uw sporen zullen namelijk weer door anderen worden gevolgd, waardoor onnodige schade aan de natuur zal worden toegebracht.

Respecteer natuur en milieu. Wees extra voorzichtig en schenk extra aandacht aan wild met jongen. Voorkom schade aan jonge aanwas (bomen en planten). Let op brandgevaar. Laat geen vuil of afval achter in de natuur. Zorg dat uw auto vrij is van olie- en vetresten. Zorg bij reparaties te velde voor een vloeistofdichte ondergrond.

Respecteer de rechten van derden. Open geen hekken e.d. die kennelijk tot doel hebben om passanten te weren.
Respecteer de verkeersregels, verkeersborden, verkeerstekens en andere weggebruikers. Juist door het niet opvolgen van de basis verkeersregels ontstaan vaak irritaties van andere weggebruikers.

Geef geen aanleiding tot overlast aan: fietsers, wandelaars, ruiters, boeren en bewoners van de streek waar u doorheen rijdt. Geef, waar nodig, deze mensen extra ruimte of verminder uw snelheid. Pas uw snelheid aan, voorkom onnodige stofwolken of opspattend water en/of modder. Veroorzaak geen hinder (o.a. geluidshinder) voor anderen. Een vriendelijke groet tijdens het passeren doet veel goed.

Consequenties van de Groene Code

Mede gezien het bovenstaande is het belangrijk dat alle beoefenaars van de 4×4-sport zich achter de regels van de Groene Code stellen en dat zij deze regels ook zullen uitdragen aan anderen.

Clubs die aangesloten zijn bij de FNTC dienen er op toe te zien dat de regels met betrekking tot de Groene Code strikt worden nageleefd. Ook dienen deze clubs zich bewust te zijn van het feit dat zij als organisatoren geen evenementen kunnen organiseren die in zijn geheel of in onderdelen indruisen tegen de regels van de Groene Code.

Clubs dienen maatregelen te nemen tegen leden die de regels van de Groene Code niet naleven tijdens een evenement waaraan wordt deelgenomen.

Het verdient aanbeveling om alle deelnemers vooraf te informeren dat het betreffende evenement zal worden verreden volgens de regels van de Groene Code en dat bij incorrect gedrag sancties het gevolg kunnen zijn.

Het moet duidelijk zijn dat de aard van de sanctie dient af te hangen van het feit of het incorrect gedrag een gevolg is van bewust of onbewust gedrag.

 

Overgenomen van de FNTC website en de prikkerswebsite.

Geslaagd en oude post gevonden

In Maart had ik een examen, een lastige over Prince 2 (dat is een procesmatige kijk op de management van projecten) en hoopte dat ik het in 1x zou halen, want dan was ik er van af. En voila wat vond ik enkele weken geleden op een site;

……….005 P2/NLPB021506 J.M. Eikema Good Sense Pass n/a
21/3/2005 P2/NLPB021518 Floris van Enter Good Sense Pass n/a
21/3/2005 P2/NLPB021508 Ogün ………………………………..

Dus ik was blij, reden tot een feestje. Nou ja feestje, een biertje dan. Ik vond het onderstaande stukje nog ergens op een harde schijf van me en met schaamrood op mijn kaken vanwege het verlate tijdstip moet ik het onderstaand alsnog aan jullie publiceren.

Lees meer

De Volkswagen Iltis, mooie 4×4

Een frontale foto in Sclayn met Jan achter het stuurOoit is de Iltis ontwikkeld als legervoertuig, maar hij is ook als een civiel voertuig beschikbaar geweest. Helaas heeft de hoge aanschafprijs in Nederland hem een onbekende gehouden bij het grote publiek. Wel is er een Iltis club die met elkaar een groot aantal voertuigen hebben rijden en regelmatig de uitdaging opzoekt. In Duitsland, België en Canada hadden diens defensie er veel van en er zijn er zelfs nog een aantal in actieve dienst.. De Iltis is ook onder licentie gemaakt en heet dan plotseling de Canadese 4×4 van het bedrijf “Bombardier”. Het is vreemd dat dit voertuig in Nederland zo weinig vaste voet kan zetten, want het is een leuke auto met een heleboel mogelijkheden, op dit moment is er wel handel in België en Duitsland. Vervangingsonderdelen zijn slechts bij enkele handelaren te krijgen en soms kan je beter dus beter je heil zoeken in België of Duitsland en veelal is de Nederlandse importeur van Volkswagen niet erg behulpzaam in je zoektocht.

Lees meer