Road Rash, niet zomaar uitslag

* let op, deze post heeft foto’s van gemene schaafwonden. *
* Als je hier niet tegen kan of dit niet wilt zien, lees dan niet verder *

In je korte broek op de motor?Met het hete weer zie je wel eens motorrijders zonder beschermend pak rijden. Je ziet ze voorbij komen met een vaartje van 130km/u in instappers, een korte broek en wapperend t-shirt. Tja, onverstandig, dat zeker. Maar ze staan denk ik niet stil bij de gevolgen als je wel een schuiver maakt.

Om je even een idee te geven kan je zelf een test uit voeren. Zet je duim op asfalt (of een stoeptegel voelt ook al lekker) druk er een beetje op en trek dan heel snel je duim weg. Je wrijft even met je duim flink over het asfalt. Dat doet pijn, moet je voorstellen als je te val komt met een gangetje van 100km/u. Met je blote lijf.

Lees meer

Motor kapot, what’s next

Mijn motor na zijn laatste ritjeAfgelopen woensdag reed ik terug richting huis over de A9. Ik reed iets gehaast omdat twee vrienden bij het stadsstrand de Kade zaten te wachten met een drankje. Ik rijd net de Velsertunnel uit als ik wat lichte trillingen voel in mijn stepjes. “Dat hoort niet”, dacht ik nog en nog geen km verder begon mijn motor raar te ratelen. Ik rijd de vluchtstrook op en laat mijn gas los en daar slaat mijn achterwiel vast. Op het motor-forum heb ik er wel eens over gelezen en instinctief trok ik mijn koppeling in en ik rolde in zijn vrij over de vluchtstrook.

Iets verderop is het tankstation en ik loop met de waarschuwingslichten aan richting de Texaco. Het zweet begint al aardig op te hopen onder mijn warme motorpak als ik Bart bel dat ik helaas niet naar het biertje kan komen. Bart en Martijn bieden aan om samen met de bus mij en mijn motor op te pikken. En ruim een uur later zit ik dankbaar in de bus naast mijn motor. We zetten hem af bij Motorcentrum Bruurs en stiekem turen we door de etalage naar andere motoren.

Lees meer

Rivierenrit 2012

Ik ging met Saskia, een vriendin, mee een rondje met haar motorclub rijden. Het werd een mooie route uitgezocht door de voorrijder. We reden langs een hoop rivieren door het midden van het land, dus vandaar de rivieren rit. Hier vind je het bestand.

Van de motor, op de grond

Jelle inspecteert de motorVandaag bekeek ik weer even het asfalt, nee het is niet glad, dus kan ik veilig rondrijden op de motor! Laatst stond ik met iemand te praten bij het koffiezet apparaat (heel cliché) en hij vertelde nog nooit gevallen te zijn in de -tig jaren dat hij rijdt. Helaas kan ik daar geen stoer verhaal over vertellen, alhoewel ik me ook niet schaam dat ik intussen vier keer ben gevallen. Het gebeurt een motorrijder ooit. Ze zeggen dat je twee soorten motorrijders hebt, degene die al gevallen zijn en degene die nog moeten vallen.

Eerste keer, telt niet mee hoor
Mijn aller-allereerste keer was met mijn vriendinnetje en ik nog maar nèt mijn rijbewijs had. Ik was een beetje onhandig en onzeker en met een vaartje van wel 10km/u rijd ik de berm in. Mijn voorwiel glijdt weg en de motor word te zwaar. Voor ik het wist stond hij alweer rechtop en reden we verder.

Tweede keer
Lees meer

Motor: cardan is versleten…

*UPDATE* Intussen zijn de cardan problemen aan mijn motor gerepareerd door de motorgarage Bruurs in Noord-Scharwoude. De kosten waren gelukkig vergelijkbaar met de alternatieve methode die hier onder beschreven wordt.


Police bike in CambridgeVertelde ik ongeveer 3 maanden geleden trots dat ik een mooie BMW K 100 LT tweedehands had gekocht, lijkt het even alsof het het toch allemaal uit loopt op een teleurstelling. Vorige maand heb ik mijn motor weggebracht voor een grote beurt, ik had weinig vertrouwen in de vorige eigenaar en alles mocht wel even nagekeken worden. Ik bracht hem naar Motor Houtrust en ze hebben er goed naar gekeken! Uitgedroogde en gescheurde carter-ontluchting-slang is vervangen, een aantal zaken die los zaten zijn weer vast gezet, de carterpan die niet deugdelijk bevestigd was is weer goed vastgezet en nog veel en veel meer. Uiteindelijk moest ik een rekening betalen van ruim 900 euro! Dat is even slikken, maar het is fijn om nu een betrouwbare motor te berijden. Ze vonden alleen nog een ander puntje dat ze niet ongevraagd repareren.

Lees meer

Quad rijders zijn dood rijders!

Of valt het allemaal eigenlijk wel mee? Ik weet het niet. Ik lees nu hier in de telegraaf dat het allemaal heel heftig is en dat er maatregelen genomen moeten worden. Hier zie je het artikel en daaronder goochel ik nog een beetje met de cijfers.

Telegraaf | Quadrijders Lees meer

Opgepast, motorrijders tussendoor!

Nog niet zo lang geleden postte het volgende op Twitter (en ook op Facebook):

Twitter status, automobilisten opgepast

Ruimte genoeg, tussen de file doorHet gebeurt niet vaak, maar af en toe heb je een gestrest iemand die je er absoluut niet door wil laten en dit laat hij merken door je klem te rijden. Andere mensen blijven gewoon rechts rijden. Vanochtend reed ik toevallig samen met een andere motorrijder en toen gebeurde het volgende: Ik haal een auto in, de motorrijder achter me wilde hetzelfde doen, maar de auto had de doorgang al afgesneden. De motorrijder zwenkt naar de andere kant en de auto zwenkt er achteraan om de weg weer te blokkeren. Tja.

Let op, hieronder zie je foto’s van ongelukken met motoren. Je ziet geen menselijke slachtoffers, maar als je al bang was voor motorrijden, dan moet je het maar niet bekijken.

Lees meer

Mijn motoren + anekdotes

Deze post is een heel verhaal met anekdotes geworden en ik vertel je over mijn motorverleden. Wees geduldig als je alles wilt weten of scan snel over de kopjes heen om te kijken of er wat interessant tussen staat 😉

Jaren geleden had ik een lijstje van zaken die ik ooit wilde doen. Pianolessen en motorrijden stond vrij hoog op dat lijstje en het enige wat mij ontbrak was het geld om er aan te beginnen. In augustus 2003 werd ik ontslagen bij mijn werkgever vanwege allerlei bezuinigingen. Ineens stond ik op straat terwijl ik nog een paar maanden werd doorbetaald en een ontslagpremie van 3 maanden stond ik in eens op straat. Ik had geld en één van de eerste dingen die ik deed was met rijschool Bolweg bellen om mijn motorrijbewijs te halen.

Lees meer

Albanië & voormalig Joegoslavië

2009 BalkanDit is een reisverslag van een collega die ik ontmoette bij de ANWB. Om te voorkomen dat het verdwijnt van de internet servers heb ik het voor de zekerheid hier nog opgeslagen. Het origineel is hier gepost: BMW GS Club NL: Reisverslag Albanië en voormalig Joegoslavië 2009

Reisverslag Albanië en voormalig Joegoslavië 2009
Door de westelijke Balkans op een GS

Verslag van een solo-motorreis door de westelijke Balkan op mijn R1200GS: 6250 km in 24 dagen door Albanië en het voormalige Joegoslavië (Slovenië, Kroatië, Bosnië Herzegovina, Montenegro, Macedonië, Servië en Kosovo).

Samenvatting

De westelijke Balkans zijn een nog relatief onbekende bestemming voor motorrijders. Geheel onterecht, want de natuur en wegen zijn schitterend, het weer is doorgaans prima en er zijn voldoende bezienswaardigheden.

Ook de geschiedenis is indrukwekkend; met name de gevolgen van conflicten uit de jaren ’90 zijn nu nog duidelijk zichtbaar. Mensen hebben veel meegemaakt maar hebben een groot relativerings- en doorzettingsvermogen, en staan zeker open voor bezoekers.

De voorzieningen zoals restaurants, hotels en wegen zijn in voldoende mate aanwezig, en worden steeds beter. Hopelijk niet te snel, want is dit niet juist een van de belangrijkste redenen om naar dit laatste nog relatief onontdekte stukje Europa te gaan?

Lees meer

Koetsmensen & paardenmensen

Vroeger had je mensen die met de koets rijden:
Koets

En je had mensen die te paard gingen:
Te paard

Tegenwoordig is dat anders natuurlijk.

Lees meer