Land rovers, Marineschepen, Leuke meiden

“Help, we staan vast wie kan er helpen?? We hebben wel een schepje, maar komen er niet uit en willen liever niet zo vies worden” Het zal je maar gebeuren. Menig jongen zal even z’n liertje uitrollen om de dames (auto) binnen te halen.

Het is vandaag dat het chassis binnen zou komen, maar helaas is het nog niet zover. Vanavond of morgen zou het aankomen en anders moet ik op zoek naar een ander. Er is een lasser die het u-profiel erop wilt zetten, dus… spannend Ik heb bij TI een veren pakket besteld maar dat mag ook nog heel even duren, geen ramp trouwens, kan ik nog wat extra sparen. Maar ik zal verder niet over een Land-Rover ouwehoeren, daar heb ik al een ander deel van de website voor. Kijk daar ook maar voor foto’s van de restauratie die nu nog steeds in afbraak is, langzaam, maar zeker. Ik droom af en toe van er in te rijden. Ik begin steeds meer mensen te leren kennen met andere Forward-Controls, geen 101 waar velen in door Nederland cruisen, maar de oorspronkelijke SIIA of B. Toch een beetje kieskeurig zijn

Gisteren kreeg ik de gelegenheid om twee droogdokken bij de Marine te bekijken dankzij een collega wiens man daar werkte. Ik ben samen met hem langs en onder een fregat door gelopen, ben binnen in onderzeeer en mijnenjager geweest. Het verbaaste me dat een aantal systemen er erg ouderwets uitzagen Maar ze doen er moderne dingen in, dus waarom niet. Heleboel dingen worden ook continu ge-update zoals de mijnenjager die nu in de schepenlift lag. Het is heel bijzonder om de schepen van zo dichtbij te bekijken. De man die mij een rondleiding gaf wist een heleboel te vertellen… Uitleg over een heleboel systemen, voorstuwing, raketten, de brug, officier- en onderofficierverblijven.

Het is teveel om op te noemen en voor jullie om hier te lezen. Ik vertel het je nog wel de volgende keer als ik je spreek/zie

Wat uurtjes verder, chassis bijna kaal

Slijpen, vloeken, sleutelen en voila de Land-Rover staat erbij zoals je op de foto’s kan zien. Het is irritant om te beginnen en de boutjes willen niet los, maar als je eenmaal warm wordt en alles gaat wat makkelijker dan schiet het al weer aardig op met het uit elkaar halen (dus niet slopen) van dingen en na een uurtje of wat met vieze klauwen een welverdiend biertje. Dat sleutelen is helemaal zo erg niet

Nu is alles van de bovenkant verdwenen. Alles bovenop het hulpchassis is weg, behalve het stuurhuis wat binnenort ook gaat verdwijnen. Hier gezien van voor naar achter. De witte vin zit achter mijn radiator.

Nog een foto…

En een foto
de andere kant op

Straks:
Hoe zat dat ook alweer?? Effe checken op de foto

Net begonnen met slopen, dagje samen met Bas

Bas heeft me een hele zaterdag geholpen met slepen, slijpen, schroeven en tips. En poef in 1x was er heel wat aan onderdelen verdwenen. Alles netjes onder het blauwe zeil gestopt. Nog wat uurtjes alleen en zie hieronder het resultaat.

Alles gestript, bankje weg, dak weg. Wat overblijft is een verweerde motor, verroest chassis en een aangetast hulpchassis. Het schutbord is ook niet best; schrikken.

Zie hier nog even een outrigger met de plek waar het luchtfilter zat. Zelfs de opstapjes die op de velg zitten zijn roodgekleurd van Laro-bezitters ergste nachtmerrie (naast eruit getrokken worden door een jap)

even een piccie vanachter zodat je de achterbalk ook kan bewonderen. En je kan natuurlijk de schuur bewonderen.

De voetbakken zijn echt aan vervanging toe
Gelukkig kosten ze niet zoveel in aanschaf, nu nog een lasmeneer vinden

De pedalen. Koppling staat vast en rem ook, maar da’s zo vervangen.
Likje verf?

Onder de motorkap, hoewel de motor uiteraard onder en achter de cabine zit. Nou ja, voor het idee dan maar.

Een blik naar achter met onder het blauwe zeil de onderdelen

De versnelling en high/low gear pook op het chassis

Het achterdifferentieel, heeft nog wat schuurwerk en verf nodig

1 van de vele gaten in het chassis, vervangen!