LR prototype: kleine FC

Toen Land Rover met de Forward Controls begon speelden ze ook ergens tussen 1959 en 1963 met het idee een korte versie te maken die op een compacte wijze toch een heleboel laadruimte konden bieden. Helaas was het geen goed idee en zijn er slechts enkelen gebouwd voordat men besloot de stekker uit het project te trekken.

Het grootste probleem was de stabiliteit van de auto, bij een noodstop ging een ongeladen auto nog wel eens op zijn snuit. Al het gewicht ligt voorin de auto terwijl de laadruimte nauwelijks wat weegt en dat gaven de bestuurders weinig vertrouwen dat de auto ooit enige vorm van succes zou kunnen hebben. Zelfs het reservewiel achterin zorgde niet voor wat balans achterin en maakte de auto achter erg springerig. Ondanks deze verschijningen scheen de auto verder goed on- en off-road te presteren.

Lees meer

Mijn LR geschiedenis…

Voor mijn Land Rover gedeelte schreef ik een stuk over mijn Land Rovers.
Iets wat ik hier ook even wilde neerzetten.

Twee onbekende Series IIa auto’s

Bij Bonekamp kocht ik twee auto’s om daarvan eentje te maken. Mijn tante was zo lief om een ruimte beschikbaar te stellen en daar ging ik dan, vrolijk slopen met de droom van ee Land Rover Owner restauratie in mijn achterhoofd. Hoe langer het project duurde hoe meer tijd er in ging zitten en op een gegeven moment deed ik alles weg en ging ik bij een Land Rover garage werken om zo meer kennis op te doen. Hier vonden mijn onderdelen die ik zorgvuldig uit elkaar had gehaald een nieuw thuis en uiteindelijk verdwenen ze weer in nieuwe auto’s.

Lees meer

Prikkersdag 2008, foto’s

Prikkersdag 2008

Vanuit alle hoeken van het land wordt er al jaren op 1 plek gekletst over allerlei mogelijkheden, tips en oplossingen voor de gemeenschappelijk hobby; Land Rovers en/of Range Rovers. Dit is de Land Rover prikpagina of Prikkerspagina. Ooit besloot Aad Koene de mensen een keertje samen te brengen en een jaarlijks terugkerend evenement startte; De prikkersdag. Het was dit jaar weer een evenement waar wel 203 auto’s verschenen.

Bowy & Aad

Dankzij de vader van de prikkersdag, Aad Koene en Bowy die de organisatie van dit jaar op zich nam werd er ook dit jaar weer een Prikkersdag georganiseerd. Hieronder zie je de website die gebruikt werd om de mensen aan te trekken, je kan er op klikken voor een grotere versie.

Lees meer

Vriendin & Land Rover

Ik kijk regelmatig op de prikkerspagina, heel soms kan ik reageren met een zinvolle tip en anders leer ik gewoon een hoop. Maar nu viel mijn oog op een advertentie;

Dus… da’s lief.. iemand die een Land Rover voor zijn vriendin koopt. Vooral als het een mooie Series IIa Station Wagon is. Maar wat voor idioot is zijn vriendin dan eigenlijk? 😛

Rover, vóór de Land Rover

Het Rover logoVoordat de Land Rover werd gebouwd heeft de Rover fabriek wat geschiedenis meegemaakt. Hier probeer ik een beeld te schetsen hiervan. Hieronder zie je het geschreven stuk. Vind je het goed/slecht/geweldig/stom? Je kan hieronder reageren!

Naaimachines

In 1860 begon iemand met een naaimachine fabriek onder de naam “Coventry Sewing Machine Company”. Na ruim 20 jaar nam John Starley het roer over en stapten ze over van naaimachines naar fietsen en driewielers. Het bedrijf werd toen omgedoopt naar Rover Cycle Company.

Fietsen

Toen ze hiermee begonnen was het standaard idee van een fiets nog steeds wat wij kennen uit de boekjes met het grote voorwiel en kleine achterwiel. Rover Safety BicycleRover liet zich hier niet in meeslepen in en bouwde de Rover safety bicycle. Hiermee waren ze als eerste aan het werk met het concept fiets wat we nu zo goed kennen. En al snel werd het concept van deze nieuwe fiets over de hele wereld geexporteerd. Ze boden meer stabiliteit, ze waren beter te handelen, veiliger en prettiger voor vrouwen.

Even werd er even een mislukte poging ondernomen om een drie-wieler met electro-motor op de markt te brengen, maar men is nooit verder gekomen dan een prototype. De batterijen waren te zwaar en de actie-radius was te klein. Daarna bleven ze bij hun succesvolle fietsen en driewielers tot 4 jaar in de nieuwe eeuw.

Auto’s

Lees meer

Camel Trophy Range Rover

Vooruit, ben sinds dinsdag weer eventjes Land Rover minded, dus nog even een plaatje om dat weer te bewijzen. Ben nu toch bezig 🙂 Zie hieronder een Range Rover tijdens de Camel Trophy.

Range Rover Camel Trophy

Camper- en kampeergedachten

Ik zit een beetje te neuzen en ik trof de website aan van www.camperlife.nl van Rob en Marja Dekker. Ze zijn al ruim 30 jaar bezig met allerlei oplossingen om makkelijk en mobiel te slapen en reizen en het is best leerzaam en leuk om het eens door te scannen/nemen.

Hoe kom ik daar nou op terecht? Ze zijn uiteindelijk bij een Land Rover blijven hangen; Lees meer

LR prikpagina

De prikkerDe prikkerspagina, een begrip in Land Rover land geworden in de afgelopen jaren. Vroeger werd een heleboel via de Land Rover Club Holland en de Dutch Land Rover Register geregeld, maar er ontbrak nog een onafhankelijke plek waar men met elkaar kon ‘kletsen’. Elke hobby kent wel zo’n plek; Duikers doen het op het duikforum, Macliefhebbers kunnen eventueel terecht op One More Thing en motorrijders kunnen terecht op het Motor-Forum. Zo kan je voor elke hobby een plekje vinden waar je je ei kwijt kan, om hulp kan vragen en maatjes kan vinden om dingen samen te doen. Lees meer

Minuutje Range Rover

Een minuutje Range Rover reclame om even van te genieten, je vliegt door 30 jaar RR geschiedenis heen.

Range Rover geschiedenis

Willys JeepIn 1947 besloot een noodlijdend autobedrijf genaamd Rover een alles-kunner na te maken omdat een man hier wel brood in zag. De heren van Rover besloten een Willys MB US Army Jeep na te maken nadat eentje die overgebleven was van de oorlog en al jaren vuile klusjes opknapte voor Maurice Wilks versleten was. Dit bleek een groot succes en de spartaanse alles-kunners werden als warme broodjes verkocht en haalde het autobedrijf weer uit het slop. Deze alles-kunners werden bekend als Land Rovers.

Maar Rover was een autobouwer die luxe auto’s bouwde en het idee om een combinatie van een luxe Rover en spartaanse Land Rover te maken bleef broeien en dit resulteerde na vele hindernissen in de Range Rover die we nu kennen. Hieronder wil ik jullie de ontwikkeling van deze luxe terreinwagen in plaatjes laten zien.

Lees meer