Series IIb Forward-Control

ik heb besloten om mijn Land Rover op te knappen en jullie deelgenoot maken van mijn belevingen en de lessen die ik leer. Hopelijk kan ik jullie vermaken met het fotodagboek en wat leren met de “technische” artikelen, opgeloste problemen of mooie ideeen.

Eerst even wat info over de auto die ik aan het opknappen ben. Hij is geimporteerd uit Zwitserland waar hij (helaas) een hele tijd heeft stil gestaan, dit is niet echt goed geweest voor het chassis wat een behoorlijke opdoffer heeft gekregen. Wil ik nog blij met dit apparaat rondrijden dan zal ik het chassis moeten vervangen door een nieuwe. Ook wil ik er graag een goede motor in hebben zodat ik zorgeloos 100km/u kan rijden, dus er komt ook een goed gebruikte dieselmotor in. Dit betekent het hele zaakje strippen en opnieuw opbouwen, een heel project wat je hier kan volgen Het is een Forward Control (FC). Dit is omdat de ‘controls’ (bediening) van de auto ‘forward’ (naar voren) zijn geplaatst op de motorkap. Zie hier onder links voor een foto van een normale en rechts van een forward control. Met een beetje fantasie kan je wel bedenken dat onder het raam de oorspronkelijke spatborden doorlopen… Je zit dus op de motor en eigenlijk nog een beetje voor de motor.

Dit model (SIIa FC) werd op verzoek van de consument door Land Rover ontwikkeld. Het was gebaseerd op een 109″ chassis en door het naar voren plaatsen werd er behoorlijk wat laadruimte gewonnen. Later werd het model ge-update naar de SIIb welke ik heb. Deze heeft iets andere specificaties waaronder 1,9cm langere wielbasis, iets bredere spoorbreedte en een grotere motor. Dit ge-update model heb ik en ben ik nu aan het opknappen. Zie hier voor compleet beeld van de Forward-Control.

Mijn auto volgens calVIN:
motor: 2.6L, 6-cylinder petrol
ontwikkeld: 1966-1972
doel: Export, left-hand drive (LHD)
chassis suffix: Four significant design modifications
used from March 1968 till March 1969

Nu staat het er nog heel kaal bij, losse assen, los chassis, los motorblok. Het motorblok is zo slecht en staat redelijk vast, dus moet vervangen worden. Ik heb een idee om een dieselblok er in te zetten. Een goede performance tegen de minste litertjes brandstof. Het chassis zal ik ook moeten vervangen omdat deze te rot is. Misschien niet helemaal de goede koop?
Hier links een ‘Bonneted Control’

Meer info over Forward Controls en motoren check s2fc.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie