LR prototype: kleine FC

Toen Land Rover met de Forward Controls begon speelden ze ook ergens tussen 1959 en 1963 met het idee een korte versie te maken die op een compacte wijze toch een heleboel laadruimte konden bieden. Helaas was het geen goed idee en zijn er slechts enkelen gebouwd voordat men besloot de stekker uit het project te trekken.

Het grootste probleem was de stabiliteit van de auto, bij een noodstop ging een ongeladen auto nog wel eens op zijn snuit. Al het gewicht ligt voorin de auto terwijl de laadruimte nauwelijks wat weegt en dat gaven de bestuurders weinig vertrouwen dat de auto ooit enige vorm van succes zou kunnen hebben. Zelfs het reservewiel achterin zorgde niet voor wat balans achterin en maakte de auto achter erg springerig. Ondanks deze verschijningen scheen de auto verder goed on- en off-road te presteren.

Een ander punt om te stoppen met het 88″ Forward Control concept was dat het nieuwe model zou concureren met de 109″ Bonnetted Control (normale Land Rover) en dat het weinig extra markt zou aantrekken.

Er schijnen 2 van fabriek af 88″ prototypes te bestaan, maar nergens staat vast hoeveel er werkelijk gemaakt zijn. Waarschijnlijk zou de auto met een 2.25L benzine motor en een standaard Series II versnellingsbak zijn uitgerust. Nooit in productie en helaas een schattig klein autootje is in de vergetelheid geraakt.

Steve Graham, van Steve Graham services heeft een zoektocht gehouden naar de 88″ prototypes en na een paar keer achter het net te vissen vond hij een auto dat erg leek op een prototype. Het had de standaard opbouw van een Series IIA Forward Control. De auto had een serienummer dat enkel gebruikt werd voor de 88″ en had een 2,6L 6-cylinder Benzine motor. Geen enkele officieele documentatie is bekend en het blijft onzeker of het werkelijk een prototype is, maar het feit dat hij pas na enkele jaren na de bouw een kenteken kreeg wijst wel in die richting.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie